KRC

Klassiska Rallycupen (KRC) är en cup med historiska rallybilar av årsmodeller fram till 1965. Alla bilar som tävlar i cupen måste vara besiktigade enligt FIA:s internationella reglemente, Appendix K.

HUR BÖRJADE DET?

Rally med och för historiska bilar har körts i Sverige sedan 1987. Cupen kallas Klassiska Rally Cupen (KRC) Det började med att Svenska Bilsportförbundet (SBF) firade sitt 50-års jubileum 1986 genom att inbjuda till ett rally för äldre bilar mellan Göteborg och Stockholm.

Svenska Rallyförarklubben nappade snabbt på iden och flera ekipage ställdes raskt iordning för jubileumsrallyt. Detta ledde till att flera förare tyckte att initiativet borde få en uppföljning redan nästa år och redan 1987 kunde den första cupen genomföras med tävlingar runt om i Sverige.

Initiativtagaren Jårs Damberg, samlade förare som Tom Trana och Lars-Ingvar Ytterbring för att gemensamt försöka få förare av äldre fordon att återigen börja tävla i en enklare form. Båda tyckte att det var värt ett försök och efter kontakter med SBF, så bestämdes att köra efter ”Råd och Regler 1965” . Därmed drogs också gränsen vid bilar tom 1965.

Det första sammankallade mötet drog ett 20-tal personer och bland dem märktes Bengt Alsed, Stig Bengtsson, Göran Larsson, Ingvar ”Möbelhandlaren” Lindberg, Sören Ragnarsson, Bengt ”Wicke” Winqvist och Kalle Ölmin, alla dessa fortfarande medlemmar i Rallyklassikerna 20 år senare !

Det fanns även några representanter från SBF, som var mycket skeptiska till dessa idéer, men man kom i alla fall överens om att köra sex tävlingar under ett försöksår. Succén var given och tävlingarna kördes programenligt under 1987.

Tom Trana hade olika Volvoåterförsäljare med som kartläsare under de inledande tävlingarna, men i slutet på året såg han sin segerchans hotad och kallade in Sylvia Österberg som kartläsare. Det innebar att paret bärgade den första inteckningen i SBF: s vandringspris för KRC.

Första ”riktiga” mötet var på Stadshotellet i Söderköping, där det också hölls val till styrelse för Rallyklassikerna. Mötet valde Jårs Damberg till ordförande, Sylvia Österberg till sekreterare samt Bengt ”Wicke” Winqvist till ledamot. Så bedrevs verksamheten fram till årsmötet 2003 i Växjö, då styrelsen utökades till fem personer, och Nils Bergquist valdes till ny ordförande. Både PR och IT-ansvariga valdes för att svara upp mot de moderna kraven.

Bilarna fortsatte att tävla enligt ”Råd och Regler 1965”, men fick allt efter hand några nationella tillägg enligt den s.k. ”Bilaga 5A”. Dessa tillägg är numera förbjudna och alla bilar kommer i framtiden att tävla enligt det internationella reglementet FIA: s appK. Till säsongen 2006 togs även åldersregeln på föraren bort. Den var ursprungligen satt vid 40-års ålder men är numera borttagen.

1998 erövrades det första vandringspriset av Jan Sönegård Volvo Amazon
2006 erövrades det andra vandringspriset av Per-Olof Flogner

Totalsegrare av Klassiska rallycupen

1987 Tom Trana, Volvo PV 544

1988 Tom Trana, Volvo PV 544

1989 Mats Adolfsson, Volvo Amazon

1990 Karl-Olof Ölmin, Volvo Amazon

1991 Uno Josefsson, Ford Cortina Lotus

1992 Jerry Larsson, Porsche 911

1993 Leif Nilsson, Porsche 911

1994 Jan Sönegård, Volvo Amazon

1995 Jan-Olof Blixt, Ford Cortina Lotus

1996 Jan Sönegård, Volvo Amazon

1997 Håkan Lidebjer, BMC Cooper

1998 Jan Sönegård, Volvo Amazon

1999 Leif Ramström, Volvo Amazon

2000 Bengt Magnusson, Volvo Amazon

2001 Leif B Andersson, Ford Cortina GT

2002 Arne Bäckström, Volvo PV 544

2003 Tony ”Roten” Jansson, Ford Cortina Lotus

2004 Per-Olof Flogner, BMC Cooper

2005 Per-Olof Flogner, BMC Cooper

2006 Per-Olof Flogner, BMC Cooper

2007 Kenneth Waltersson, Ford Cortina

2008 Kenneth Waltersson, Ford Cortina

2009 Lasse Drotz, Volvo Amazon

2010 Jonas Gustavsson, Saab 96

2011 Jonas Gustavsson, Saab 96

2012 Leif B Andersson, Norbergs MC, Ford Cortina

2013 Håkan Holm, Vallentuna MK, Volvo Amazon

2014 Leif B Andersson, Norbergs MC, Ford Cortina

2015 Leif B Andersson, Norbergs MC, Ford Cortina

2016 Kenneth Waltersson, Anderstorps RC, Ford Cortina