Joginder Singh


Efter segern i Safarirallyt 1965

Joginder Singh ä rväl mest känd som den ende förare som vunnit Safarirallyt med en Volvo PV. Men han har även kört en del andra Volvo modeller. En del Europeiska tävlingar har Singh klarat av , Även om det mesta av hans tävlande skett i Afrika. Jag hade förmånen att träffa honom en dag sommaren 1994.

Joginder är född 1932 i Kenya av indiska föräldrar. Han fick snabbt intresse för tekniska saker genom sin far som var väldigt intresserad av bilar och motorer. Fadern drev en bilverkstad i Nairobi. När Joginder var 26 år gammal började han att arbeta för Royal East african Automobile Association. Arbetet Gick ut på att han fick patrullera längs vägarna med en sidovagnsförsedd motorcykel och hjälpa nödställda trafikanter. Samma år gjorde Joginder iordning en Austin A40 åt en vän som skulle tävla med bilen i Safarirallyt. Det var Joginders första kontakt med tävlingen.

Dammigt så som sig bör i ett äkta safarirally

1959 tävlade Joginder själv i rallyt med en VW och slutade på en total niondeplats. Sedan dess har han startat i tävlingen 22 gånger och kommit i mål 19 gånger. Bara det är en otrolig prestation. 1964 fick Joginder ratta en Amerikansk bil i Safarirallyt. Det var en Ford mercury Comet som Ford lånade ut. Men bilen var inte speciellt lämpad som rallybil , så Joginder slutade på en 21 plats i tävlingen. Det är hans sämsta placering i rallyt Till 65 års rally blev det Volvostyrning för Joginder. Amazon motor i Nairobi hade köpt Tom Tranas fjolårs bil och till Safarirallyt 1965 övertalade han dem att sälja bilen till honom. När han väl köpt bilen plockade Bröderna Singh ner den och byggde upp den från grunden igen . Man modifierade en del detaljer som man upptäckt vara bristfälliga i de tidigare tävlingar man använt bilen.

Många åskådare längs vägen

1965 års Safarirally ingick för första gången i världsmästerskapet för tillverkare så hela rallyeliten var samlad. Mitt bland alla dessa fabriksteam fanns Joginder och Jaswant Singh med sin PV och det började bra för bröderna Singh för i lottningen fick man startnummer 1. Det är en fördel att starta först i rallyt oavsett om det är torrt eller blött. Är det torrt slipper man dammet från framförvarande bil och är det blött ökar chanserna att ta sig fram på vägarna som snabbt förstörs av bilarna. Tävlingen gick nästan felfritt för Joginder som dock inte klarade sig helt från att fastna i leran. Men i mål var den tidigare vita PV:n (numera rödbrun av lera) vinnare med 333 prickar mot tvåan Ian Jaffray i Peugeot med 430 prickar. Nu visade ”kutryggen” från Hisingen att den klarade av ett sånt tufft rally som Safarirallyt. Dock utan någon av Volvos fabriksförare bakom ratten. Efter segern efterskänkte Amazon motor avbetalningsskulden på bilen. Men Joginder hade av samma firma lånat en Volvo valp sim servicebil. Tyvärr brann den upp under tävlingen och Joginder fick betala på den under många år.

Start på nytt i safarirallyt den här gången i en Amazon

Efter vinsten i Safarirallyt blev Joginder erbjuden av Volvo att köra en Amazon i svenska rallyt. Men att köra på is och snö var en ny upplevelse. -Resultatet blev inte så bra , berättar Joginder med ett leende på läpparna. Han ställde dock upp i Svenska rallyt en gång till, men även denna gång uteblev framgångarna. Det skall dock kommas i håg att Joginder tog sig i mål vid båda försöken och det är inte dåligt det.

Lejonet ser väldigt intresserat ut av Amazonen

1966-68 tävlade Joginder med Volvo Amazon och efter ett kort mellanspel hos Datsun var han tillbaka hos Volvo 1969. Då körde han Safarirallyt med en av de allra första Volvo 142 som gjorts iordning för rally. Tyvärr fick han nöja sig med B18 motorn , eftersom man inte klassat B20 motorn. Men trots detta slutade han på en andraplats efter Hilliyard i en Ford Taunus 20 m. Sedan försvann Joginder från Volvo , men fortsatte vinna Safarirallyt i andra bilar. 1980 slutade Joginder Singh att tävla.