Sylvia Österberg

Då var det dags för den första kvinnan bland profilerna, det är givetvis Sylvia Österberg. Sylvia har dock aldrig vad webbmastern vet kört i KRC, men läst desto mer karta. Hennes kunskap om rattvridandet är dock väldokumenterat sedan 60 talet. Kort sagt så kan man säga utan överdrift att Sylvia är en av våra mest kända rallyförare genom tiderna.

Sylvia tävlade i rally mellan åren 1960 Och 1975. Under de här åren Vann hon både flera mästerskapstitlar och ett stort antal tävlingar. Anledningen till att Sylvia började att köra rally är maken Ingemar, han anmälde henne till det Nordiska Damrallyt 1960. Tidigare hade Sylvia i sin ungdom kört lite “Stock car”och tillsammans med maken Ingemar körde hon lite bilorientering , men nu var det dags för riktigt tävlande. Sylvia och Ingemar vann sin klass och tog en total femteplats i debutanttävlingen. Det var den enda tävlingen som Sylvia behövde ratta sin egen bil för efter den debuten fick hon låna en tävlingsutrustad pv av Eneqvist bil i Nacka. Med den bilen Vann hon Damklassen i Mälarrallyt och tog hem en andraplats i Midnattsolsrallyt. Nu började folket på Hisingen få upp ögonen för den snabba Stockholmtjejen. Kort efter framgången i Midnattsolrallyt hörde Gunnar Andersson av sig och erbjöd Sylvia att tävla för Volvo.


Finland 1965

Den första tävlingen i av Volvos fabriksbilar blev Jyväskyllärallyt 1962 i Finland. En vecka innan tävlingen fick Sylvia ta tåget från Stockholm till Göteborg för att hämta tävlingsbilen. Den körde hon sen upp till Stockholm för att “känna lite på bilen”. När det sedan var dags att bege sig till Finland samlades alla i Volvo stallet i Stockholm för att ta båten över Östersjön. – Tävlingen gick bra trots ovanan vid så här långa tävlingar minns Sylvia.- Vid ett uppehåll i tävlingen tyckte Saab föraren Erik Karlsson”på taket” att vi såg lite trötta ut.- Men Erik muntrade upp oss och det kanske hjälpte för i mål slutade vi på en andraplats efter Ewy Rosqvist i Mercedes berättar Sylvia.


Midnattsolsrallyt 1964

Kort efter att Jyväskylä rallyt avslutas började Sylvia att träna för Monte Carlo rallyt 1963. Även i den tävlingen slutade Sylvia på en andraplats efter Ewy Rosqvist . På grund av att hon körde in i ett avbärarräcke på det avslutande provet på Grand Prix banan i Monte Carlo. 1963 Vann hon EM serien för damer och kunde titulera sig Europamästarinna. Hon vann Damklassen i Midnattsolsrallyt , Jyväskylärallyt , Polska rallyt , och i Rally Deutschland. Med ett sådant facit där några andraplatser ska läggas till bland annat i det Holländska Tulpanrallyt är det väl ingen som tvivlar på att Sylvia var en värdig Europamästarinna.

Midnattsolsrallyt 1963

1965 lämnade Sylvia och började tävla för Renault. 1968 var det dags för Sylvia att byta bilmärke igen. Nu var det Opels tävlingsledare Ragge Eklund som erbjöd Sylvia att köra för Opel. Det fungerade så bra att Sylvia blev kvar hos Opel ända till 1975.Sedan blev det ett uppehåll i tävlandet, men när den klassiska rallycupen började rulla igång var hon tillbaka på rallyscenen igen, inte som förare utan som kartläsare.


Bengt “Wicke” Winqvist och Sylvia Österberg under Midnattsolsrallyt 2006

Sylvia läste åt Tom Trana när han vann cupen både 1987 och 1988 i sin vita Pv 544. Hon lotsade också fram Jerry Larsson till en totalvinst i Cupen 1992. Det innebär att Sylvia varit med och vunnit cupen totalt tre gånger. Hon har även suttit bredvid Bengt “Wicke” Winqvist, “Knaggen Baxkström, Jårs Damberg med flera.

Av Bengt Andersson (Artikeln är skriven för Svenska Volvo PV klubbens tidning PV-Entusiasten)