Tom Trana

Tom föddes i Kristinehamn 1937 och var son till Ivar Trana som arbetade som ingenjör på Albin Motor som låg i staden. Ivar var mest känd som bildoktorn och hans intresse och tekniska begåvning smittade av sig på sonen. Toms intresse för motorsport resulterade i att han började tävla i Motocross. Men det skulle inte dröja länge innan han lämnade motorcykelåkandet för biltävlingar. Tom arbetade hos Einar Nyquist som hade en Volvo verkstad i Kristinehamn. Verkstaden hette för övrigt PV service. Einar hjälpte Tom igång med tävlandet och i verkstaden tillbringade han många nätter med att förbättra tävlingsbilen. När skruvandet var klart begav sig Tom och barndomsvännen Gunnar Palm ut på småvägarna runt Kristinehamn för att prova bilen. Det resulterade ofta i att något gick sönder, men , det rättade man till kvällen efter. Tom Trana var en lika begåvad mekaniker som förare. Han Byggde sina första tävlingsbilar själv i Einars verkstad. En av de första bilar som han byggde var en PV med takgök. Den var krockad och rambenen riktades med hjälp av två trän och ett spel. Naturligtvis hade han egna idéer hur bilen skulle vara byggd för att passa Toms körstil. Toms filosofi var att sladda sig genom kurvorna , för på det sättet kunde man stänga konkurrenterna på bantävlingarna. Det resulterade i att PV:n blev mer sänkt fram än bak för att lättare få sladd på bilen när man tävlade på asfaltsunderlag. När bilen var klar hängde man på en registreringsskylt och körde den till racerbanorna i Roskilde , Falkenberg ,Karlskoga mm.

Grekland 1965

1957 debuterade han på bana i Kanonloppet i Karlskoga. Han ställde även upp i SM i bilorientering samma år. 1958 vann han sensationellt Arvikanatta med en PV444. Tom körde alla former av biltävlande och fick framgångar i alla grenar. 1959 tog han en andraplats i SM på bana efter Gunnar Andersson. Det var även nära att han hade vunnit Midnattsolsrallyt. Tom ledde tävlingen , men åkte av på slutsträckan. Året efter vann han SM i grupp två , 1300-1600cc med en Volvo PV 544. Den bravaden gjorde han om även 1961. Tom började även visa framfötterna i SM i T. Det var i scandiatrofen i Linköping 1960 som Tom flög rakt in i den Svenska eliten med sin PV När han slutade på andra plats , efter Carl Magnus Skogh. Tom gick från klarhet till klarhet , och det gav eko ända borta i Stockholm . Svenska BP hörde av sig och hjälpte Tom med fri bensin och olja. Tom lämnade även Kristinehamn och flyttade till Stockholm för att arbeta som bilmekaniker hos Ernst Nilsson. Han bytte även klubb från Cristinehamns MK till AMCK. Hos Ernst Nilsson gjorde Tom i ordning en Volvo P1800 som han och Gunnar Palm skulle köra i Midnattsolsrallyt 1961. Modellen hade inte hunnit blivit klassad för tävling , men fick köras på dispens i grupp tre. Bilen var Toms egen och han stod helt för kostnaderna i samband med tävlingen. För att spara vikt byttes originalstolarna ut mot något som kan liknas vid tältstolar. Det var en stålram med tyg fäst i fjädrar , ungefär som på 444 exportversionen. De var naturligtvis obekväma att åka en så lång tävling i. Men dålig komfort hindrade inte ekipaget från att vara med och slåss i toppstriden under tävlingen. Att det var en hård satsning bevisas av att P1800:an Rev ned ett långt spjälstaket på en sträcka i Västergötland , under jakten på ledande Carl Magnus Skogh i en Saab. Inför den sista sträckan låg man fortfarande på andra plats som man trodde var klar. Men tyvärr exploderade kopplingen under sträckan.

 

Rac Rallyt

Inför säsongen 1962 erbjöds han att köra för det brittiska märket BMC. Det var inget dåligt erbjudande, för “hundkojan” var en väldigt framgångsrik rallybil. Storheter som Rauno Altonen , Pat Moss , Paddy Hoppkirk med flera rattade den lilla bilen till många segrar. Med en sådan bra tävlingsbil i händerna på Tom Trana kunde det bara gå väl. Han vann både SM i Tillförlitlighet, och standardvagnar grupp två på bana med den lilla bilen. Tom körde även formel Junior för Cooper 1962. Han slutade som femma efter storheter som Picko Troberg , Ulf Norinder med flera. Men Volvos Gunnar Andersson hade ögonen på den snabbe föraren och erbjöd honom en plats som Fabriksförare för Volvo. Till en början kunde han inte tacka ja , på grund av sitt kontrakt med BMC: Men efter att ha kommit loss började Tom 1963 att köra Volvos vita rallybilar till Många segrar. Han vann många av de stora tävlingarna , samt blev europamästare 1964 i en PV 544. Men när Volvo lade ner sin tävlingsverksamhet 1966 beslöt Tom att ha ett eget stall med två bilar. Han fick köpa två Amazoner av Volvo till ett bra pris och organiserade hela sitt tävlande själv. Men det var svårt att tävla på som privatförare och försöka hänga med i toppskicktet av förare. 1967 fick han ett erbjudande av Saab att börja tävla för trollhättefabriken.

Sylvia Österberg och Tom Trana

Den första segern för Saab tog Tom i Norgelöpet 1967. Björn Waldegård var egentligen snabbast i tävlingen, men vid efterbesiktningen visade det sig att han hade otillåten belysning. Waldegård diskvalificerades och segern gick till Tom. 1968 blev Tom Trana Svensk mästare i grupp 2 med Saaben. Tom Trana fortsatte ytterligare några år hos Saab , men det blev inte några större segrar. 1978 arbetade Tom hos Gjestvagns , som var generalagent för Peugeot. Då byggde man en Peugeot 504 diesel som rallybil. Med den diseldrivna fransmannen gjorde Tom några tappra försök i Svenska tävlingar. Några år senare , närmare bestämt 1986 var Tom tillbaka på Volvo. I samband med Svenska bilsportförbundets 50 års jubileum skulle det köras ett rally i gammal stil .Tom byggde upp en vit PV 544 för ändamålet. Men när tävlingen var körd Tyckte Tom och några andra gamla förare att det skulle vara kul att fortsätta tävla med gamla bilar. Det var så den klassiska rallycupen föddes. 1987 och 88 vann Tom cupen totalt tillsammans med Sylvia österberg och den vita PV:n. Cirkeln var sluten Tom var återigen en av de snabbaste med sin PV 544.

Av: Bengt Andersson