Hej på Er,
då så kan vi lägga vår Vintersäsong till handlingarna.
I lördags så kördes Örnskölden uppe i Ö-vik, och som arrangör stod Örnsköldsviks RC.
Förhandssnacket hade fokuserats mest kring hur vägarna skulle vara och även vädret. Det var många som var riktigt skeptiska och oroliga. Som tur var så ställdes allt detta på skam när det visade sej att vägarna var betydligt bättre än beräknat och vädret var helt ok. De flesta reaktioner som jag hört har tvärt om, varit mycket positiva. Va kul, då det inte är helt lätt att få till vinter tävlingar i detta land.
Om vi då tar oss över till resultaten så blev det som följer.
Klass 2.
Till start kom tyvärr endast 2 bilar, SAAB 2 taktare. Vann gjorde ”Pitan”, då Kenneth Andersson tyvärr fick kasta in handduken med en trilskande motor.
Klass 3.
Endast Mats Andersson till start i sin Cortina. När han bestämde sej för att gå åt sidan för snabbe P. H. Hedberg var det lite överplogat, så bilen skar ner, och så var den dagen över.
Klass 4.
P-H Hedberg ensam till start i klassen, dessutom med en snabb tid, så första platsen var klar.
Ser vi till den totala ställningen i Klassiska Rally cupen efter 2 körda tävlingar så delas förstaplatsen av ”Pitan” och Hedberg på 9 poäng vardera. Som 3a ligger Kenneth Andersson med 6 poäng.
Vi får verkligen hoppas att flera tävlande nu dyker upp när vi kommer in i sommarsäsongen. Det var länge sedan så få bilar upp till och med 1965 kommit till start. Men det ryktas om flera SAABar än på länge..
Då tar vi oss över till de lite nyare bilarna, och ett betydligt bättre startfält.
Klass 5.
Som vanligt är jag benägen att säga, så vann än en gång paret Wikström i sin SAAB. Tydligen så spelade det ingen roll att vägarna denna gång var riktigt snabba. Totalt sett så var de även 3e snabbaste Historiska bil. Tvåa blev Peter Carlsson i sin Opel Kadett Rallye, och trea vår nya medlem Johnny Fjellström med SAAB.
Klass 6.
Även Joachim Nilsson visade att de snabba vägarna passar SAAB, vinst i klassen före Göran Westerman i Ford Escort RS 2000. Som 3a kom Janne Westlund in. Här var det dock stenhårt då det endast skilde 2,3 sekunder upp till Westerman. En riktigt tuff klass där det bara skilde 13,5 sekunder mellan Görans andra plats och Hans-Åke Perssons 6e plats. Kampen fortsätter nu med sommar tävlingarna.
Klass 7.
5 bilar till start där ovanligt nog alla tog sej i mål. När snöyran hade lagt sej så stod Mikael Eriksson som segrare i sin mycket ovanliga Volvo 343. 10 sekunder mera behövde Anders Frisk i sin fina Opel Kadett GSE. Tredjeplatsen tog Stefan Blomqvist i sin Ford Escort RS 2000, MK2. Även här en mycket ovanlig bil. Vad jag vet den enda MK2an med Pinto motor i Sverige. Lite anmärkningsvärt då den bör vara betydligt billigare och robustare med Pinto motorn, än de andra Ford ”värsting” motorerna.
Klass 8.
I ”Volvo klassen” kom hela 9 bilar till start, vilket var mycket glädjande. Kanske ännu mera glädjande var att vi fick se Tommy Karlssons SAAB 99 Turbo på plats.
Ola Axelsson körde till sej en betryggande seger med 24 sekunder ner till Erik Eriksson. På 3e plats kom Dick Larsson in, som behövde 8 sekunder till.
Snabbt startade Lasse Eriksson med 2 sträcksegrar, men fick än en gång slänga in handduken, med tekniska problem. VI får hoppas att oturen snart vänder.
Summerar vi Historiska Rally cupen efter de 2 vinter tävlingarna så delar Tommy Wikström och Joachim Nilsson ledningen. Båda på 20 poäng, och båda med SAAB. Som 3a ser vi Erik Eriksson på 18 poäng.
För en komplett poäng tabell, se nästkommande inlägg.
Nu så ser vi fram emot barmarks säsongen. Den kommer att starta med 2 tävlingar i vår Back & Sprintcup. Först ut ”Kosläpp” hos Eskilstuna MK den 12 april, följt av Uppsala Fritids sprinten den 26 april.
Sedan två tävlingar i stora Rally serien. Först ut är Badhotellet rallyt hos team Skogsåkarna den 17 maj, som följs upp av Rally Uppland helgen efter hos SMK Tierp, 24 maj.
Det var lite svårare än vanligt att finna bilder från lördagens tävling, men här kommer några i alla fall.
Stort tack för lånet säger vi till upphovsmakarna.
Då ses vi snart.
Hälsningar
Styrelsen

